Rechtsgeoriënteerde leerstijl

Bij een rechtsgeoriënteerde leerstijl heeft uw kind een voorkeur voor zowel de visuele als de kinesthetische leerstijl. Het ene kind iets meer kinesthetisch en het andere heeft iets meer een dominantie in de visuele denkstijl.

De rechtsgeoriënteerde kinderen kunnen uitdagingen ervaren op de basisschool. Vaak komt dit vanaf groep 3 tot uiting als het formele leerproces start. Ook kan het pas een rol gaan spelen zodra de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan.

De uitdagingen die deze kinderen tegen kunnen komen:

  • Ze hebben moeite met lezen.
  • Ze hebben moeite met spelling. Ze raken de draad kwijt met alle spellingregels.
  • Ze hebben moeite met ordelijk zijn.
  • Ze hebben problemen bij klokkijken.
  • Ze hebben moeite met het automatiseren van de sommen.
  • Beelddenkers hebben moeite met afmaken van het werk; ze haken af.
  • Ze lijken niet te luisteren. Als ze de leerkracht aankijken hebben ze de focus op de verkeerde dingen: haartje verkeerd, moedervlek e.d.
  • Leerlingen falen bij eenvoudige taken. ‘Lege’ woorden lezen gaat fout, meestal moeilijke woorden goed.
  • Authenticiteit: Leerling haakt af op de docent, niet op het vak. Deze leerlingen hebben voelsprieten. Afhaken docent= afhaken vak. Ze hebben authenticiteit nodig.
  • Leerlingen blokkeren bij eenvoudige vragen:

    Hoeveel appels heeft de boom? Op het blad staat een appelboom met drie appels.

    Het kind geeft geen antwoorden zegt: 'Ik weet niet hoeveel er aan de andere kant hangen'.

  • Leerlingen hebben een grote neiging om te associëren. Hierdoor dwalen de gedachten af, waardoor de leerlingen niet meer weten wat ze bijvoorbeeld gelezen hebben.
  • Het zijn afdwalers al bij de eerste instructie zijn ze de opdracht al kwijt.

 

De Kernvisiemethode helpt de kinderen om de hobbels op de weg weg te nemen door hun talenten in te zetten.

Ik zeg altijd: 'Gaat iets niet links om, dan maar rechtsom' 

De Kernvisiemethode geeft de kinderen hun zelfvertrouwen weer terug en gaan hun rechtsgeoriënteerde leerstijl omarmen.