Expert Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafde kinderen voelen zich vaak anders dan anderen. Ze voelen zich niet begrepen, maar veelal ook zichzelf niet. Ze reageren op een andere manier dan leeftijdsgenoten. Ze hebben een ingebouwd ‘zorgendenkertje’, die belemmerend kan werken. Ze zitten veelal in een vicieuze cirkel van selffulfilling prophecy waarbij ze denken: ‘het lukt niet, dus ik kan het niet’.
Helaas groeit het aantal thuiszitters waarbij de hoogbegaafden sterk oververtegenwoordigd zijn. Om te voorkomen dat hoogbegaafde kinderen gaan onderpresteren of zelfs thuis komen te zitten is het van belang om deze kinderen te begeleiden bij wie ze zijn.
Ik neem het kind tijdens de coaching mee op zijn pad van groei en ontwikkeling om vervolgens de vicieuze cirkel van selffulfilling prophecy te doorbreken.
De insteek van de coaching is om samen met de hoogbegaafde zichtbaar te maken wie hij is en wat de stimulerende en de belemmerende factoren zijn. Dit doe ik vanuit de positieve psychologie en door vanuit de kracht en de talenten van de hoogbegaafde coachee te werken. Soms zijn deze krachten en talenten nog niet helemaal zichtbaar voor het kind. Het zich ‘anders’ voelen kan als een last aanvoelen. Door inzicht te geven in het zijnsluik van de hoogbegaafde coachee, versterkt het zelfbewust. Het zijnsluik beschrijft de kenmerken van hoogbegaafdheid en kan inzicht geven in zichzelf of anderen in hoe hij denkt en handelt. Ook geeft het de hoogbegaafde beter inzicht in wie hij is en kan het kind het gevoel van het ‘zich anders voelen’ beter begrijpen.
Het coachingstraject start met een intakegesprek waarin de hulpvraag van de ouders en het kind besproken wordt. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten of er een dubbele diagnose is.
Tijdens de sessies maak ik gebruik van mijn praatbord: Hoogbegaafdheid in Beeld. Dit bord maakt inzichtelijk wie mijn coachee is met al zijn talenten. De volgende items worden besproken:

Tenslotte volgt een eindgesprek met de ouders en de coachee samen en wordt er een vragenlijst ingevuld om het effect van de coaching te bepalen.
Het verloop van de coaching is maatwerk, omdat iedere hoogbegaafde weer anders is. Het is afhankelijk van de hulpvraag en hoe de sessies verlopen, wat de invulling van de bovenstaande punten zal zijn. De hulpvraag is leidend samen met de behoefte van de coachee. Het kan zijn dat niet alle punten aan bod komen.
