Onder- en overprikkeling

Door de structuur van het brein van hoogbegaafden komen indrukken die ze opdoen sterker binnen. Ook komen herinneringen vaak heftiger en levendiger binnen. Doordat levendige eerste indrukken en betere herinneringen samenhangen, wordt het brein van een hoogbegaafde gekenmerkt door een verhoogde effectief geheugen en geheugen capaciteit.

Het brein van hoogbegaafden brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Ze kunnen te maken krijgen met:

  • Sensorische, emotionele, en/of geheugenoverbelasting
  • Sensorische overgevoeligheid
  • Persoonlijke desorganisatie
  • Zintuiglijke afleidbaarheid
  • Vertraagde verwerking (in gedachten verzonken)
  • Mentale vermoeidheid

Door te werken aan een goede samenwerking tussen beide hersenhelften kan er een balans komen in de overprikkeling. Ook helpt het als de hoogbegaafde de vrijheid krijgt om te associëren en te dromen. Ze kunnen associaties en dromen omzetten in geschreven en gesproken taal. Doordat dit vaak ingedamd wordt op school, ontstaat er onvrede en leidt dit tot een ongelukkig gevoel en komt de hoogbegaafde niet tot zijn recht.

Aan de hand van een vragenlijst kunnen we kijken op welke gebieden een hoge of juist een lage prikkeldrempel ervaren wordt en hoe het kind hiermee om kan gaan. We kunnen samen kijken wat er nodig is voor op school, maar ook wat je kunt doen als er thuis sprake is van onder- of overprikkeling.

Bij hoogbegaafden die cognitief onderprikkeld zijn is het belangrijk dat ze uitgedaagd worden door middel van verrijking die aansluit bij hun interesses en talenten. Zelfsturing is hierbij van belang.

Het aanbieden van een deep level learning les zorgt ervoor dat kinderen op een attractieve en effectieve manier leren en voorbereid worden op een voor hen zinvolle plaats, samenleving en werk. Op deze manier zijn ze aan het creëren en ontwikkelen. De hoogbegaafde verandert de wereld met zijn oplossing met een opdracht uit het echte leven. Leren komt voort vanuit de intrinsieke motivatie en het bouwt nieuwe competenties op.